مشاجره،رشوه،اتحاد مخفی اینها همه عناصر خوشمزه ای هستند که که میتوانند هر قصه قدیمی قرون وسطایی را در بهترین حالت به یک بازی عالی تبدیل کنند.اما جنسیس خود را از دیگر بازی های استراتژی فانتزی سوا نمیکند و تقریبا میتوان گفت همان فرمول استاندارد همیشگی را نشانمان میدهد اما هرگز ان را با بازی های صاحب سبکی مثل ژنرال ،رد الرت یا وارکرفت مقایسه نکنید زیرا با توجه به بودجه بازی و ناشر ان نمیتوان انتظارات یک بازی فرست پارتی را از ان داشت.این بازی یک تجربه بسیار جالب است که سطح عمیقی از استراتژی را به خوردمان می دهد اما پر است از ایرادادت ریز و درشت.اگر از کلیات و مقدمه چینی ها بگذریم به شخصه عاشق این هستم که در یک بازی RTS شاهد پیدایش قلمرو خودم و پیروزی ان در بازی باشم.در نبرد های بازی شما به جای اینکه مانند اکثر بازی های این سبک به دنبال کسب قدرت برای پیروزی باشید میتوانید در ابتدا از سیستم های خفن جاسوسی که به درستی در بازی تعبیه شده اند استفاده کنید.علاوه بر سیستم جاسوسی نمایندگان و قاتلان و سایر واحدهای مختلف برای حیله های خاص در بازی طراحی شده است که از درگیری های بی مورد بکاهد با بررسی گیم اف ترونز:جنسیس همراه باشید.
شما در ابتدای بازی باید به فکر متحد کردن شهرهای اطراف خود با خودتان باشید زیرا نفوذ بر روی بعضی شهر ها اعتبار و تولید طلا را افزایش میدهد اما رقبای شما هم به دنبال منابع مشابهی میگردند و همچنین در پشت صحنه سعی میکنند تا از نقشه های شما جلوگیری کنند.این جاست که همه چیز کمی دیوانه کننده به نظر میرسد زیرا اتحاد با شهر های اطراف میتواند توسط نمایندگان حریف و یا به صورت مخفیانه توسط جاسوسان بدون اطلاع طرف دیگر شناخته شود و نتایج بدی را برایتان به همراه داشته باشد،اما در مقابل شما نیز میتوانیدبرای جلوگیری از همچین اتفاق هایی و محافظت از شهر های متحد شده با خودتان ،جاسوس هایتان را برای نظارت بر واحد ها و شهر های خود یا حتی کشف دشمنان در مناطق مخفی بفرستید، یا حتی فرستادن یک عده نظامی برای محافظت از دروازه های شهر میتواند از این دسته تاکتیک ها باشد.همچنین از تاکتیک های دیگر میتوان به کاشت بذر و غلات،تولید طلا ،قتل مقامات شهر های حریف و حتی رشوه دادن به واحد های نظامی دشمن نام برد که همگی در شرایط خاص و پیچیده خاص خود میتوانند عامل اصلی پیروزیتان شوند.همچنین بعضی اوقات ممکن است واحد ها گزارش های جعلی را گزارش دهند مانند ترور های دروغین،تصاحب شهر و… و این باعث میشود که سطح دیگری از هرج و مرج و اشوب به مخلوط عجیب این بازی اضافه شود که در بعضی مواقع باعث جذابیت دو چندان بازی میشود.
اما به مرور زمان این ویژگی ها به موارد خسته کننده ای تبدیل میشوند و حتی ممکن است بعد از مدتی بازی کردن از بازی خسته شوید،اما اگر به خوبی به این موارد پرداخته میشد جنسیس میتوانست به یک بازی مطرح در سبکه خود تبدیل شود زیرا بر عکس دیگر بازی های هم سبکه خودش از پتانسیل داستانی فراوانی بر خوردار است .این بسیار خوب است که سعی بسیاری در خلق عناصر دفاعی و نظامی داینامیک در گیم پلی بازی شده است اما همانطور که اشاره کردم همه این موارد هم باعث نشده اند که جذابیت بازی بعد از چند ساعت بازی کردن محفوظ بماند.
جنسیس همچنین دارای اختلاف بسیاری بین عناصر جاسوسی و مبارزه خود دارد.شروع جنگ با تمام جناح ها در یک نقشه که به طور مخفیانه با یکدیگر متحد هستند (برخلاف دیگر بازی های این سبک) عملا کاری غیر ممکن به نظر میرسد،اما وقتی جنگ فرا میرسد همه مسائل دیپلماسی در بازی از بین میروند و نمایندگان و چندین واحد پشتیبانی دیگر بی فایده است، اگر پیش از ان امادگی نداشته باشید این باعث میشود که ارتش بزرگی را از دست بدهید زیرا خرید هر واحد نظامی شما هزینه واحدهای دیگر را افزایش میدهد،اما با ذخیره کافی طلا و مواد غذایی میتوانید ارتش جامعی از سربازان و مزدوران را در اختیار بگیرید و به دفاع از خود یا محاصره شهر های دشمن بپردازید.اما متاسفانه این مورد از کار ها نیز در گیم پلی بازی جذابیت چندانی ندارد و اگر بهتر به انها پرداخته میشد میتوانستیم گیم پلی بازی در مبارزات را در حد استانداردهای سبکش تلقی کنیم زیرا جنگ ها و مبارزات در جنسیس به ندرت به مسائل تاکتیکی ان هم در مقیاس بزرگ تبدیل میشود.همچنین علاقه مندان به RTS و بازیکنان حرفه ای این رده در برخورد با کنترل واحد ها و جلوه های بصری بازی از جمله رابط کاربری افتضاح ان به طور قطع دچار نارضایتی خواهند شد، اما جاسوسی همچنان یک گزینه خوب در هسته گیم پلی بازی به شمار میرود در صورتی که جنگ ها خالی از ذره ای جذابیت هستند.
اما در رابطه با داستان بازی همه چیز فرق میکند و میتوان ان را جزو اندک نقاط قوت بازی قلمداد کرد.داستان بازی که از دنیای نغمه بحره میبرد شامل عناصر ارزشمندی برای طرفداران است که میتوانند مشغول جویدن ان شوند.ولی بازی در روایت داستان خود نیز مشکلاتی دارد و همه چیز به یک سری نوشته خطم میشود،به طوری که در نگاه اول به این فکر فرو میرویید که روایت داستان بازی در اولویت بندی سازندگان رطبه اخر را داشته است. گرافیک بازی و صداگزاری هم در نوع خود خوب است اما با توجه به سال انتشار بازی نمیتوان انتظار بازی هایی در حد استاندارد های نسل هشتم را از ان داشت.
در کل جنسیس میتواند یک تجربه خوب برای دوستداران و هوادران دنیای نغمه باشد اما در غیر این صورت این بازی نمیتواند سطح خواسته های شما را از یک بازی استراتژیک براورده کند ،با توجه به این که تا به امروز اقتباس های بزرگی از کتاب ها و داستان های بزرگ در قاب هنر هشتم انجام شده است اما تا به امروز ما شاهد یک اقتباس خوب و با کیفیت همانند مجموعه اثاراری چون witcher در دنیای گیم از دنیای نغمه نبوده ایم و امید واریم با سرمایه گزاری ناشران بزرگی همچون ubisoft,cd project red,sony و … در اینده ای نزدیک شاهد یک بازی AAA از این مجموعه باشیم.
غلط های املایی از عمد هستند؟
اگر اره که کار جالبی نیست،اگر نه که واقعا متاسفم.
جالب بود. با سپاس. در ضمن املاى Gensis در تیتر را تصحیح بفرمایید. درستش Genesis است. متشکرم.