رامین جوادی به عنوان عنصر اصلی موسیقی متن سریال بازی تاج وتخت، بسیار شناخته شده است. موسیقی متنی که پیوسته رشد کرد و در طول فصلهای مختلف سریال، پیوسته بهتر و تأثیرگذارتر شد. اکثر طرفداران، رامین جوادی که برندۀ جایزۀ امی هم شده است را به خوبی میشناسند ولی بیشترِ آنها از روش کار او در سریال بی خبر هستند.
دقیقاً به همین دلیل، جوادی با Radio.com مصاحبه کرده است و دربارۀ تجربیاتش از ساخت موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت و به خصوص موسیقیِ فصل آخر سریال صحبت کرده است.
رامین جوادی در پاسخ به این که تکنیکِ او برای ساختن موسیقیِ قسمتهای مختلف چه بوده است توضیح داده است:
«من معمولاً بر اساس یک تصویر آهنگ را مینویسم. و طبیعتاً نوشتن بر اساس تصویر زمانی که شما روی یک سریالِ بصریِ باشکوه و پرزرق و برق مثل بازی تاج و تخت کار میکنید، خیلی مهم است.»
این موضوع به طور خاص در مورد صحنههای نبرد صادق است. یکی از تحسین برانگیزترین موفقیتهای رامین جوادی در فصل هشتم، قطعۀ «The Night King» است که در لحظاتِ پایانیِ نبردِ وینترفل، آن را شنیدیم. زمانی که شاه شب به جنگل خدایان میرسد و نزدیک برن میشود. لحظاتِ پرشور و مهیجی بود. در طول این لحظات به نظر میرسید که همۀ امیدها از دست رفتهاند و موسیقیِ متن به بهترین نحو همۀ این احساسات را ضبط و به ما منتقل کرد.
جوادی میگوید:
«با وجود این صحنۀ بهخصوص، ما فهمیدیم که دوباره یک قطعۀ مهم با پیانو میخواهیم. درواقع اگر به عقب برگردیم، فصل ۶ اولین باری بود که در موسیقی متن از پیانو استفاده کردیم. تا قبل از فصل ششم ما هیچ وقت از پیانو استفاده نکرده بودیم. ما در قطعهای به نام «Light of the Seven» در فصل ششمِ سریال، از پیانو استفاده کردیم.
زمانی که ما از پیانو استفاده کردیم، این یک غافلگیریِ بزرگ برای همه بود و این دقیقاً همان اتفاقی بود که میخواستیم برای شنوندگان بیفتد: [وای! ما قبلاً صدای این ساز رو نشنیده بودیم! حتماً قراره الآن یه اتفاقی بیفته!]»
این صحنه از فصل ششم که رامین جوادی به آن اشاره میکند، همان صحنهای است که سرسی سپتِ بیلور را منفجر میکند. یک سکانس مهیج، تکان دهنده و غافلگیر کنندۀ دیگر.
«بنابراین بعد از گذشت دو فصل ما فهمیدیم که دوباره موقع استفاده از پیانو است و میخواستیم یک یادآوری هم به قطعۀ Light of the Seven ایجاد کنیم و کاری کنیم که بینندهها روی لبۀ صندلی با هیجان با خودشون فکر کنند که: «وای! یه لحظه! دوباره اینا از صدای پیانو استفاده کردند! پس الآن یه اتفاقی میافته!»
البته این مورد، تأثیر معکوس بود. چون ما بعد از شنیدنِ حدود ۶۰ دقیقه موسیقیِ اکشن و پر تنش ناگهان وسطِ یک قطعۀ پیانوی کاملاً مینیمالیستی افتادیم و از آنجا اتفاق بزرگ افتاد.»
این کاملاً به جاست که بگوییم موسیقی متنهای رامین جوادی فراتر از حد انتظار و به اندازۀ کافی تأثیرگذار بودهاند. همکاری او با فصل پایانی سریال، حجم بالایی از نظراتِ مثبتِ مخاطبان را به همراه داشته است. ولی جوادی همیشه تلاش میکرده تا واکنشهای مخاطبان نسبت به تک تک قطعاتش را در نظر نگیرد تا زمانی که همه چیز در کنارهم قرار بگیرد و مخاطبان درباره کل قطعات یک فصل نظر دهند.
هرچند سریال بازی تاج و تخت به پایان رسید ولی طرفداران همچنان میتوانند در تور کنسرتهای اجرای زندۀ بازی تاج و تخت، که در سپتامبر شروع خواهد شد و در ۲۰ شهر اجرا خواهد شد، آهنگهای زیبای رامین جوادی را بشنوند. این سومین بار است که رامین جوادی این تور را برگذار میکند و این بار این کنسرتها شامل موسیقی متنهای فصل هشتمِ سریال هم خواهند شد. همچنین این اولین بار است که اجراهای زنده در محلهای روباز انجام میشوند که جوادی به این خاطر بسیار هیجانزده است. او گفته است:
«این کاملاً تجربۀ متفاوتی خواهد بود. به این خاطر که ما در فضای باز اجرا خواهیم کرد. بدیهی است که ما نمیتوانیم استیجهای از پیش ساخته شده مشابه آنچه که قبلاً استفاده میکردیم را در اختیار داشته باشیم. ولی خوبیِ قضیه این است که در فضای باز اجرا میکنیم. این کاملاً یک تجربۀ جدید خواهد بود و من به خاطر آن خیلی هیجانزده هستم چون تصور میکنم که این یک روش دیگر برای ارائۀ اجراهاست.»
علاوه بر این طرفداران میتوانند آهنگهای جدید رامین جوادی را در سریال وست ورلد از HBO بشنوند. او اخیراً تأیید کرده است که آهنگسازی فصل سوم این سریال را قبول کرده است و اگر عملکردِ او در فصلِ قبلیِ این سریال را معیارِ قضاوتمان قرار دهیم، باید به خاطرِ بازگشت او با فصل سوم سریال وست ورلد بسیار هیجانزده باشیم.