بازی تاج و تخت یک اتفاق نادر نسلی در پاپکالچر بود و هالیوود این را میدانست. چند سال پیش، جف بیزوسِ میلیاردر، به مسئولین استودیو آمازون گفته بود که به او بازی تاج و تختِ بعدی را بدهند. این مسئله منجر شد به پخش سریالهایی مثل چرخ زمان و اربابحلقهها: حلقههای قدرت. از آن طرف هم ویچرِ نتفلیکس را داریم. البته که HBO هم پیشدرآمدِ بازی تاج و تخت، یعنی سریال خاندان اژدها را ساخت؛ که هماکنون فصل دوم آن در حال پخش است.
تمام این سریالها، طرفداران خودشان را دارند و بهطور قطع نمیتوان گفت کدامیک از آنها بهترین سریال فانتزیِ موجود است. با اینحال، خاندان اژدها بیشترین تحسین را از منتقدان دریافت کرده و کمترین واکنش منفی شدید را از سمت هواداران گرفتهاست.
به نظر میرسد مردم بیشتر از بقیهی سریالهایی که اشاره کردهام، به دلایل مختلفی عصبانیاند.
چه اینکه بازیگر اصلی ویچر، هِنریکویل در فصل بعدی سریال حضور ندارد و یا اینکه اتفاقات حلقههای قدرت خیلی از محتوای کتاب تالکین دورند. خاندان اژدها هنوز چنین ضربهای را از سمت بینندگان دریافت نکرده. همیشه فرصت هست. این برنامه به هرحال دنبالهای از بازی تاج و تخت است؛ سریالی که پایان بهشدت تفرقهاندازی داشته!
این سریالِ HBO بهنظر میرسد که در جایگاه ثابتتری نسبت به سریالهای همعصرش قرار داشته باشد. کارگردان سریال، آلنتیلور، که اپیزود فوقالعادهی «اژدهای سرخ و طلای» را ساخته، با اینکه اسمی نمیبرد، اشاره میکند که چهطور آن سریالها روی ساخت شخصیتهای جذاب درست کار نکردند.
او در A.V.Club میگوید:
من اسمی از دیگر سریالهای فانتزی مشهور نمیبرم، اما فکر میکنم سریالهایی هستند که آنطور که بازی تاج و تخت و خاندان اژدها پیش میروند، پیشروی نکردهاند. یعنی ساختن شخصیتهای به طرز باورنکردنی پیچیده که شما بتوانید به هرکدام از آنها اهمیتِ فردی بدهید. وقتی که وارد بخش نبرد اژدهایان میشویم، نتیجه حماسی و همچنین بسیار احساسیست. من خوشحال شدم از اینکه در اپیزود چهارم که دقیقههای آخرش به این جنگ اختصاص داده شد، میتوانستم کارهای دیگری مثل معرفی اسکار تالی با بازیگری آرچی بارنز را انجام بدهم. همچنین میتوانستم آلیسریورز (گیل رنکین) را به درستی معرفی کنم و با او وقت بگذرانم. اینها شخصیتهای مؤثری هستند که قرار است داستان منحصر به خودشان را داشته باشند.
خاندان اژدها واقعاً یک الگوی داستانی غنی را بافته و تاکنون ابزار بافت را…. تحت کنترل داشته است. نمیدانم چهطور باید این تشبیه را کامل کنم. از آن بگذریم، هیچ تضمینی وجود ندارد که به همین شکل بماند. اما من با تیلور موافقم که رویکرد آهسته و پیوستهی سریال نسبت به ساخت شخصیتها، موفقیتِ خود را در صحنههایی مثل نبرد اژدهایان در «اژدهای سرخ و طلایی» رقم زده است.
من هم میتوانم مثل تیلور بگویم که سریالهای دیگر (و همانطور مثل او، بهخاطر با کلاس بودنم از آنها اسمی نبرم) بدون پرداخت درست به زمینهی داستان، به سرعت وارد بخش اکشن میشوند. حال اگر تیلور بخواهد که اسم ببرد، من سراپاگوشم. بهعلاوه، اگر جف بیزوس بخواهد سریال را نقد کند، پاپکورن به دست میشینم و تماشا میکنم.
آلنتیلور برای فصل سوم خاندان اژدها برنمیگرد!
قبل از خاندان اژدها، آلنتیلور برخی از اپیزودهای مهم بازی تاج و تخت را کارگردانی کرده بود. مثل «بیلور»، اپیزودی در فصل اول که در آن سر ند استارک را میزنند. تا جایی که میدانم، آن اپیزود و اپیزودِ «اژدهای سرخ و طلایی» تاکنون بهترین کارهای تیلور هستند. او روی فصل اول خاندان اژدها کار نکرد، اما برای فصل دوم برگشت؛ بعد از اینکه کمککارگردانِ اصلی خاندان اژدها، میگلسپاچنیک، از تیم جدا شد.
آیا به این معناست که تیلور کمککارگردانِ جدید است و با رایانکندال همکاری میکند؟ ظاهراً نه، چرا که بهنظر نمیرسد تیلور برای نسخهی جدید فصل سوم سریال برگردد:
من این دنیا را دوست دارم، اما تقریباً یک سال است که از خانوادهم دور هستم. بنابراین، فکر نمیکنم که بخشی از فصل سوم باشم.
او همچنین گفته:
اما میدانم که سریال دستِ آدمهای کاربلدی است. دوست دارم که گهگاهی در آینده بیایم و سر بزنم… چرا که این سریال واقعاً نادره.
احتمالاً تا یک مدت لازم نیست که به فصل سومِ خاندان اژدها فکر کنیم، هرچند که خبرهایی از برنامه ریختنها برایش شنیدهایم. در این لحظه، قسمتهای جدید فصل دوم هر یکشنبه شب در HBO و Max پخش میشوند.