خانه > مقالات > والریا و روم باستان

والریا و روم باستان

ممالک مستقل والریا، خانواده‌هایی بودند که بیشتر غرب اسوس را تحت پوشش خود داشتند. نام آن از شهری که مرکز آن بود، یعنی والریا گرفته شده است. در دوران اوج خود، والریا با امپراتوری دیگری که آن نیز به نام پایتختش یعنی «گیس» شناخته می‌شد، رقابت می‌کرد. والرین‌ها در یک سری جنگ‌های طولانی گیسکاری‌ها را شکست دادند و پایتخت آن‌ها یعنی گیس را با خاک یکسان کردند.
طبق افسانه‌ها، زمین‌های اطراف گیس را با نمک پوشاندند تا چیزی در آنجا رشد نکند.

دقیقاً معلوم نیست که والریا چگونه اداره می‌شده، اما می‌دانیم که این ممالک توسط ۴۰ خاندان قدرتمند و ثروتمند اداره می‌شد. به همین دلیل، احتمالاً تصمیمات سیاسی در یک مجلس یا نهادی شبیه به سنای روم گرفته می‌شده است.
سرانجام، والریا پس از وقوع یک فاجعه‌ی عظیم که تمام شبه‌جزیره را نابود کرد، فروپاشید. علت این رویداد، که به نام «ویرانی والریا» شناخته می‌شود، هنوز ناشناخته است.

جمهوری روم باستان بخش بزرگی از سرزمین‌های اطراف دریای مدیترانه را تحت سلطه‌ی خود داشت و نام آن از شهر روم گرفته شده بود. در دوران اوج خود، این امپراتوری با امپراتوری دیگری که به نام پایتختش شناخته می‌شد، یعنی امپراتوری کارتاژ (با پایتخت کارتاژ، واقع در تونس امروزی) رقابت می‌کرد. رومی‌ها در یک سری جنگ‌های معروف به جنگ‌های پونی، کارتاژ را شکست دادند و در نهایت، کارتاژ نیز نابود شد. طبق افسانه‌ها، زمین‌های اطراف کارتاژ نیز با نمک پوشانده شد تا چیزی در آنجا رشد نکند.

روم باستان از طریق یک سنا اداره می‌شد که در واقع نمایندگانی از ثروت‌مندترین شهروندان، موسوم به پاتریسی‌ها، در آن حضور داشتند. در نهایت، روم باستان نیز فروپاشید. البته برخلاف والریا، شبه‌جزیره‌ی ایتالیا با یک رویداد فاجعه‌بار نابود نشد.

خاندان تارگرین و ارتباط با روم باستان

یکی از نشانه‌هایی که به الهام گرفتن والریا از روم باستان اشاره می‌کند، خاندان تارگرین است. خاندان تارگرین از نوادگان والرین‌ها هستند و یکی از ۴۰ خاندان قدرتمندی بودند که بر والریا حکومت می‌کردند. تقریباً تمام اعضای خاندان تارگرین نام‌هایی دارند که شامل ترکیب حروف ae است. به‌ ویژه نام‌های مردان این خاندان اغلب به ys یا on ختم می‌شوند. مانند اِیگون، دنریس، ویسریس، رینیس، ایمون و جهیریس.
به نظر می‌رسد که جرج آر.آر. مارتین این ترکیب حروف را از نام سزار (نام ژولیوس سزار) و عنوانی که توسط امپراتوران روم اتخاذ شده بود، الهام گرفته باشد. نام سزار ریشه‌ی بسیاری از واژگان مربوط به «امپراتور» در زبان‌های مدرن است، مانند تزار در روسی، کایزر در آلمانی و کِیساره در سوئدی. همچنین، پسوندهای ys و on احتمالاً نسخه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ی مارتین از پسوندهای لاتینی -us و -um هستند. تنها پادشاهان تارگرین که نام‌هایشان به ys یا on ختم نمی‌شدند، مِیگار (ملقب به بی‌رحم) و مِی‌کار (ملقب به سندان) بودند.

علاوه بر این، جاده‌های روم هنوز هم به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ آن دوران شناخته می‌شوند. به‌طور مشابه، جاده‌های والریا نیز به‌عنوان یکی از نُه شگفتی ساخت بشر در دنیای یخ و آتش شناخته می‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*