توسط S.i.S |
میدانیم که مارتین، نویسنده و خالق دنیای نغمه یخ و آتش فضای کتاب، چهره شخصیت ها و پوشش و ابزارهای موجود در جهان نغمه را مشابه دوران قرون وسطی در اروپا ترسیم کرده است، اما اگر وقایع دنیای نغمه در بستر تمدن و فرهنگ تاریخ ژاپن رقم میخورد، داستان چه صورتی به خودش میگرفت؟ سلاح ها، لباس ها و ساختمان ها به چه شکلی توصیف می شدند؟
در ادامه این مقاله میتوانید تصاویری ببینید که وقایع دنیای نغمه یخ و آتش را در بستر تاریخی فرهنگ و تمدن ژاپن به تصویر کشیده اند.
نبرد ترایدنت
پیکار معروف رابرت براتیون و شاهزاده ریگار تارگرین یکی از تاثیر گذار ترین اتفاقات جهان وستروس در سالیان پیش از نبرد پنج پادشاهی است. در این تصویر شما رابرت و ریگار را در اوج نبرد ترایدنت می بینید. سلاحی که در دستان رابرت است یک کانابُو است، سلاحی سنگین وزن که هر مردی توان استفاده از آن را ندارد و بیشتر یک سلاح افسانه ایست که دیوان غول پیکری به نام انی(Oni) که مظهر فلاکت و مصیبت آوری هستند از آن استفاده میکنند، همچنین کلاه خود رابرت که همانند شاخ های یک گوزن است نزدیکی زیادی به کلاه خود معروف جنگ سالار هوندا تاداکستو دارد.
سلاح ریگار تارگرین در این تصویر یک کاتانا(Katana) است که شمشیر مخصوص سامورایی های ژاپن میباشد و در عین زیبایی استحکام بالایی دارد و به منظور قطع اعضای بدن حریف طراحی شده.
پرچمی که این دو حمل میکنند اوماجیروشی نام دارد، پرچمی که تنها مختص فرماندهان عالی رتبه است.
تیریون در ایری
در این تصویر کتلین تالی و عمویش بریندن تالی، در حال اسکورت شدن توسط شوالیه های دره به سوی ایری هستند در حالی که تیریون لنیستر را اسیر کرده اند. در اینجا تیریون لباس اشرافی بر تن کرده است و کتلین لباسی به تن دارد که کیمونو نامیده میشود. پرچم هایی که در پشت هر سرباز دره ایری قرار گرفته ساشیمونو نامیده میشود و سرباز ها برای شناسایی شدن توسط نیروهای خودی، همواره آنها را به همراه دارند.
به معماری خاص و شرقی ایری توجه کنید.
برن استارک و هودور در شمال
درخت نیایش و خدایان قدیم، بسیار شبیه به روایات های شینتو است، آیینی که بر خلاف دیگر مذهب ها نه کتابی دارد نه دستورات کتبی. درست مانند خدایان قدیم توسط مذهب های نوینش از بین رفته یا سرکوب شد، ولی بعدها به عنوان مظهر ملی گرایی، وطن پرستی و استقلال در ژاپن استفاده شد. همانطور که درخت نیایش نماد مذهب خدایان قدیم است، دروازه ” توری ” نماینده زیارتگاه شینتو است، نمادی که عبور از زیر ان نشان از بی حرمتی به مقدسات است، برای همین برای نشان دادن مقدس بودن این درخت به دورش یک طناب نیایش (shimenawa) آویخته شده است، طنابی که برای مقدس کردن یک چیز به دورش یا به رویش انداخته می شود.
دوئل جان اسنو و کورین هفهند
وحشی ها در دنیای وستروس بسیار شبیه به قوم آینو (Ainu) مردم شمالی ژاپن هستند، از این رو در این تصویر وحشی ها به سبک قوم آینو لباس پوشیده اند، آینو مردمی بوند که در طول تاریخ به طور مستقل در قسمت شمال ژاپن و فراتر از درک امپراطوری زندگی میکردند و گاه برای حفظ استقلال سیاسی و تجاری خود شورش کرده و با امپراطوری ژاپن وارد جنگ می شدند و همواره در نهایت شکست میخوردند. این قوم در ژاپن چون مردم آزاد وستروس(وحشی ها) در وستروس دچار تبعیض می شدند.
اعدام ادارد استارک
به جای سر ایلین پین که قرار است سر ادارد استارک را بزند، در اینجا ادارد استارک به دستور جافری براتیون دست به هاراکیری (Seppuku) میزند. هاراکیری که عبارتی ژاپنی است از دو واژه Hara به معنی “شکم” و Kiri به معنی “دریدن” تشکیل شده. این عبارت ابتدا به عنوان بخشی از بوشیدو(آداب سامورایی) به نوعی خود کشی در میان ساموراییها اطلاق میشد که مرگ آبرومندانه را انتخاب میکردند. در اینجا سر ایلین در حال انجام کاشاکونین (kaishakunin) است، کاری که پس از انجام هاراکیری برای کاهش درد و رنج کسی که هاراکیری انجام داده است انجام می شود و طی آن سر از تن فردی که هاراکیری کرده، جدا میکنند. نوشته ای که در اینجا در برابر ند استارک قرار گرفته است یک شعر مرگ است، شعری که فرد با سواد قبل از خودکشی گاه برای انتقال وصیت و گاه برای ماندگاری مرگش از خود ثبت می کند، این عمل در فرهنگ های مختلف به ویژه در ژاپن، چوسون کره و در دوره خاصی از تاریخ چین ثبت شده است. و در فرهنگ فعلی شاید بتوان همان نامه خودکشی آن را تلقی کرد.
مادر اژدهایان
دنریس در اینجا لباس سلطنتی دوره هیآن (Heian-period) را پوشیده است. به نظر میرسد لباس دنریس در این تصویر یک جیهونیتو (Jūnihitoe) باشد که نوعی لباس مخصوص در فرهنگ ژاپن است که تنها زنان اشراف زاده میتوانند آن را به تن کنند. همچنین در این تصویر دنریس در یکی از استپ های مغولستان (Mongolian Steppes) نشسته است. تصویری بسیار نزدیک به توصیفات دریای دوتراکی که پهنه وسیعی از قاره ایسوس را در برگرفته.
چه ایده های جالبی به ذهن بعضی ها میرسه!
واقعا جالبه مخصوصا هاراکیری ادارد و نبرد ریگار و رابرت!
عروسی سرخ باید تصویر جالبی میشد!
خدایی خفن جالب بود
حال کردم
ایولا : ))
ولی من به شخصه شدیدا از ژاپنو اسمایشونو فرهنگشونو قیافه وو لباسو همه و همه تا سرحدمرگ متنفرم
خیلی جالب بود ، ممنون
خیلی عالیه! واقعا لذت بردم دستتون درد نکنه!
با تشکر از S.i.S عزیز بابت این مقاله خوب 🙂
با تشکر از ریگار عزیز بابت تصحیح مقاله و کامل کردنش 😀
وای خیلی خوب بود. من «مادر اژدهایان» و «برن و هودور» رو از همه بیشتر دوست داشتم
عالی بود. خصوصا مال ترایدنت و مادر اژدهایان.
توی بخش اعدام ند، من نفهمیدم معنی اون بادبزن دست سانسا چیه.
شاید گرفته جلو چشماش که نبینه.
نمیتونم مطمئن بگم ، ولی دو حالت داره ، طراح داشت برای پر کردن صحنه اش از تمام چیزهای اطرافش استفاده میکرده.
یا در حالت دوم به دلیل نقطه که وسط بادبزن هست ، میشه تلقی کرد که اینجا سانسا این بادبزن رو به عنوان یک نشان که اون زن اینده جافری خواهد بود گرفته دستش.اگر ما نقطه نارنجی رنگ رو خورشید تلقی کنیم این برداشت درست میشه در غیر این صورت یه حدس هست 😀
سرسی هم بادبزن داره شاید کلا یه نماد سلطنتیه!!!!!
عزیزمممم ریگار خیلی باحاله!!!!!!
خیلی خوب بود فقط به نظر من اگر عروسی خونین با مرگ رنلی باراتیون رو میذاشتی بهت هم میشد
اگه تو قالب شاهنامه بود قطعا کوه همون رستم میشدD:
من کجا می تونم به روند ترجمه مقالات کمک کنم؟؟
در فروم وستروس به تاپیک زیر مراجعه کنید. اینجا اطلاعات کامل برای نحوه همکاری با ویکی وجود داره.
https://westeros.ir/forum/viewtopic.php?f=32&t=183
سلام
کاشاکونین خونده نمیشه.معمولاً کایشاکو گفته میشه و هر کسی هم قبول نمیکرده کایشاکو باشه مگر به خواهش شخص و معمولاً هم دوست سامورائی
با قسمت حالاک*یریش حال کردمD: