خانه > مقالات > از ناامیدی مخاطبین تا آشتی مجدد با اچ بی او؛ چرا احتمال موفقیت اسپین آف‌های در دست ساخت بسیار بالاتر از انتظارات است؟

از ناامیدی مخاطبین تا آشتی مجدد با اچ بی او؛ چرا احتمال موفقیت اسپین آف‌های در دست ساخت بسیار بالاتر از انتظارات است؟

اگر باخود فکر کرده‌اید که فصل هشتم بازی تاج و تخت آخرین میخ آهنین بر تابوت اقتباس تلویزیونی HBO از دنیای نغمه آتش و یخ است و دیگر اسپین آف‌ها نمی‌توانند شکستش را جبران کنند باید گفت سخت در اشتباهید! اما چگونه یک یا چند اسپین آف که طبیعتاً بخش‌هایی از گذشتۀ دنیای مارتین را پوشش می‌دهند تا این حد پتانسیل موفقیت را درون خود انباشته کرده و در انتظار درخشیدن هستند؟ باما همراه باشید.

۱- بودجه

هرچند فصل هشتم بازی تاج و تخت خود رکوردی در میزان هزینه یک فصل شش قسمته بود اما این به معنای کم بودن بودجه برای اسپین آف‌ها نیست. طی مصاحبه “هالیوود ریپورتر” با عوامل HBO مشخص شد که این شبکه برنامه‌هایی بزرگ برای سری اسپین آف‌ها دارد و حتی ممکن است از ۵۰ میلیون دلار برای هر فصل نیز بیشتر شود! درصورت بروز چنین اتفاقی می‌توانیم شاهد باز بودن دست سازندگان برای اقدامات بهتر از جمله cgi نزدیک و یا حتی بهتر از آنچه در بازی تاج و تخت تماشا کرده‌ایم، باشیم که خود می‌تواند نوید یک مجموعه با کیفیتی بالاتر از استاندارد آثار فانتزی دهد. لازم به ذکر است فصل اول بازی تاج و تخت برای هر اپیزود بودجه‌ای شش میلیون دلاری را اختصاص داده بود که به مرور زمان و نیاز به جلوه‌های ویژه این هزینه افرایش یافت.

۲- همکاری جورج آر آر مارتین

جین گلمدن که وی را با آثاری همچون کیک آس،کینگزمن و عنوان مردان ایکس ۲۰۱۱ می‌شناسیم تنها کسی نخواهد بود که مسئولیت ساخت پروژه را بردوش می‌کشد . جورج آر آر مارتین نیز قرار است درکنار وی نظارت مستقیم بر ساخت سری داشته باشد که اگر به یاد داشته باشیم در مجموعه بازی تاج و تخت نیز جورج در چند فصل ابتدایی سری حضوری نسبتاً فعال داشت که با جداشدن خط داستانی سریال و سری کتاب‌های نغمه یخ و آتش به مراتب دخالت جورج هم کمرنگ و کمرنگ‌تر از گذشته شد. اما به گفتۀ خود مارتین، وی در جریان ساخت اسپین آف‌ها همکاری مستقیم خواهد داشت. چنین خبری می‌تواند مایه دلگرمی طرفداران سری باشد چرا که در این صورت احتمالاً شاهد داستانی فراتر از انتظارمان خواهیم بود که توسط دو شخص با تجربه به تصویر کشیده می‌شود.

۳- بازیگرانی با تجربه

هرچند به هیچ وجه نمی‌توان بازیگران سریال را زیر سوال برد و طی هشت فصل شاهد بهترین اجرای آنها در صحنه بودیم اما یک نکته مهم این است که اکثر آنها تا پیش از فصل اول چندان تجربه مهم سینمایی یا تلویزیونی خاصی نداشتند. هرچند درمیان لیست قدیمی می‌توان نام افراد مشهوری همچون شان بین یا ایان گلن را یافت اما بخش عمدۀ آنها نسبتاً تازه کار بودند. برخلاف این موضوع اکثر بازیگران اسپین آف در دست ساخت تا پیش از این موضوع دارای کارنامه‌ای نسبتاً درخشان هستند که خود می‌تواند تضمینی برای بازی حرفه‌ای آنها باشد. برای مثال توبی رجبو در دو سری حکومت و آخرین پادشاهی به بازی پرداخته که هردوی آنها آثاری تاریخی محسوب می‌شوند و با حال و هوای اسپین آف‌ها به گونه‌ای هماهنگی دارد.

۴- درس گرفتن از بازی تاج و تخت

مطمئناً اگر قرار بود این سری تا پیش از سال ۲۰۱۱ تولید شود به آن صورت نمی‌شد از موفقیتش اطمینان حاصل کرد. اما زمانی که بازی تاج و تخت وارد میدان شد و عملاً به عنوان بزرگترین پروژه تلویزیونی شروع به درخشیدن کرد دیگر شبکه‌ها تصمیم گرفتند گات خودشان را بسازند! از اقتباس ویچر گرفته تا سرگذشت شاهکش و سریال مربوط به آثار تالکین. دراین میان اسپین آف‌های سری نیز می‌توانند با استفاده از تجربه بازی تاج و تخت عملکردی خیلی خوب از خود نشان دهند چه در بحث بصری و چه داستانی. همچین شکست فصل پایانی سریال هم این درس را به سریال‌های در دست ساخت می‌دهد که در مرحله اول باید منطق داستانی را هدف خود قرار دهد که یک عنصر کلیدی موفقیت خواهد بود. البته در همین حال می‌توان اعتراف کرد که حضور جین گلدمن و همکاری جورج آر آر مارتین خود می‌تواند ضامن عدم افت سریال در بخش داستانی باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*